NEK zaključuje projekt uvedbe suhega skladiščenja izrabljenega goriva

17. 3. 2023
V januarju je NEK pridobil pravnomočno okoljevarstveno soglasje za podaljšanje obratovalne dobe za dodatnih 20 let (do 2043). V sklopu podaljšanja obratovalne dobe je bil eden izmed pogojev tudi izgradnja suhega skladišča izrabljenega goriva. V letošnjem letu je načrtovan prenos 592 izrabljenih gorivnih elementov v suho skladišče. V prihodnosti so predvidene še tri kampanje prenosa izrabljenega goriva v suho skladišče.
Suho skladišče izrabljenega goriva (vir: NEK)
Suho skladišče izrabljenega goriva (vir: NEK)

Oktobra 2022 je Nuklearna elektrarna Krško (NEK) zaključila po 513 dneh neprekinjenega obratovanja 32. gorivni ciklus. Po obsežnem remontu in menjavi visokotlačne turbine nadaljuje s stabilnim obratovanjem in tudi v tem ciklusu ostaja trden steber elektroenergetskih sistemov Slovenije in Hrvaške.

Ravnanje z izrabljenim gorivom v NEK

Izrabljeno gorivo je v NEK uskladiščeno v bazenu za izrabljeno gorivo. Konec leta 2022 po zaključenem 32. gorivnem ciklu je bilo v bazenu uskladiščenih 1432 izrabljenih gorivnih elementov, skupne mase 556 ton. Pri vsakem remontu se zamenja 56 gorivnih elementov (od skupno 121 v sredici).

Pri skladiščenju izrabljenega goriva v bazenu se za odvod zaostale toplote, ki se sprošča ob radioaktivnem razpadu cepitvenih produktov uporablja kroženje vode. Za hlajenje vode v bazenu so potrebni toplotni prenosniki in črpalke, torej sta za delovanje teh sistemov potrebni voda in električna energija. Toplota se odvaja preko sistema za hlajenje komponent v ponor toplote – reko Savo.

Ravnanje z izrabljenim gorivom v NEK (Vir: NEK)
Ravnanje z izrabljenim gorivom v NEK (Vir: NEK)

Količina zaostale toplote in sevanje se s časom zmanjšujeta, kar po petih letih skladiščenja v bazenu za izrabljeno gorivo omogoča prehod na suho skladiščenje izrabljenega goriva.

Projekt uvedbe suhega skladiščenja izrabljenega goriva

NEK je v preteklem desetletju uvedel vrsto tehnoloških izboljšav, ki predstavljajo še večjo odpornost elektrarne na naravne in druge malo verjetne dogodke. Kjer je bilo mogoče so izbirali pasivne rešitve. Uvedba suhega skladiščenja izrabljenega goriva je prehod od aktivnih rešitev k pasivnim, saj za zagotavljanje hlajenja ni potrebna nobena dodatna naprava, sistem ali energent. Suho skladiščenje izrabljenega goriva velja v svetu kot najbolj ustrezna in razširjena možnost začasnega skladiščenja izrabljenega goriva.

Za uvedbo suhega skladišča je bilo treba izpeljati več upravnih postopkov skladno s prostorsko, okoljsko, gradbeno in jedrsko zakonodajo. Postopek sprememb in dopolnitev Ureditvenega načrta NEK, ki je vključeval celovito presojo vplivov na okolje in čezmejni posvet s Hrvaško in Avstrijo je bil zaključen marca 2020. Integralno gradbeno dovoljenje je bilo pridobljeno februarja 2021. Tudi za ta postopek je bila izvedena presoja vplivov na okolje in čezmejna presoja s Hrvaško in Avstrijo. Po izgradnji je bilo v začetku letošnjega leta pridobljeno uporabno dovoljenje za suho skladišče. Postopek odobritve suhega skladiščenja izrabljenega goriva in sprememb licenčnih dokumentov je bil končan z izdajo odločbe URSJV.

Projekt uvedbe suhega skladiščenja izrabljenega goriva obsega naslednje aktivnosti:

  • Dobavo potrebne opreme za transport in skladiščenje izrabljenega goriva
  • Postavitev zgradbe za suho skladiščenje izrabljenega goriva
  • Vgradnjo dodatnih kamer IAEA
  • Namestitev sistema za varovanje zgradbe
  • Prestavitev izrabljenega goriva v suho skladišče

Suho skladišče izrabljenega goriva se nahaja na zahodni strani elektrarne. Skladišče je dimenzij 50 m x 70 m x 20 m, armirano betonska temeljna plošča je debela 1,75 m.

Zgradba suhega skladišča v NEK (Vir: NEK)
Zgradba suhega skladišča v NEK (Vir: NEK)

Tehnološka zasnova suhega skladišča za izrabljeno gorivo

Zgradba suhega skladišča je sestavljena iz sprejemnega prostora, tehničnega prostora, ki je namenjen za opremo in naprave za nadzor in spremljanje skladišča; ter iz skladiščnega prostora, kjer se nahaja prostor za skladiščenje 70 skladiščnih zabojnikov.

Shema suhega skladišča (Vir: NEK)
Shema suhega skladišča (Vir: NEK)

Izrabljeni gorivni elementi se uskladiščijo v vsebniku, kjer je helijeva atmosfera. Vsebnik je mehanska zaščita in omogoča prenos zaostale toplote v zrak, ki kroži okoli vsebnika in ga hladi. Vsebnik je v skladišču vstavljen v zabojnik, ki vsebuje debel betonski plašč, kar predstavlja mehansko in radiološko zaščito. Iz bazena z izrabljenim gorivom do suhega skladišča se gorivni elementi prenesejo v transfernem zabojniku.

Zabojnik za suho skladiščenje izrabljenega goriva (Vir: NEK)
Zabojnik za suho skladiščenje izrabljenega goriva (Vir: NEK)

V vsakem zabojniku je prostor za 37 gorivnih elementov. V suhem skladišču je prostor za 70 zabojnikov (2590 gorivnih elementov). Do jeseni 2023 bo izvedena prva kampanja prestavitve 16 zabojnikov s 592 gorivnimi elementi. Druga kampanja je predvidena leta 2028, ko bodo v suho skladišče prav tako prestavili 592 gorivnih elementov. Nato sta do leta 2048 predvideni še dve kampanji prestavitve izrabljenega goriv v suho skladišče.

Vir: NEK

Spletno mesto uporablja piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje in spremljanje statistike obiska.

Z izborom opcije "strinjam se" se strinjate z uporabo piškotkov. V primeru nestrinjanja izberite opcijo "ne strinjam se".Več o tem